Bli friskare och få en bättre hälsa av olivolja

Faktum är att människor tenderar att leva längre och hälsosammare. Bor i områden där olivolja är en stor del av kosten.

OliverI en stor italiensk studie av 29 500 kvinnor. Som följdes i nästan åtta år hade de som hade det högsta intaget av olivolja. Jämfört med de som hade det lägsta intaget, en statistiskt signifikant 44 procent lägre risk för kranskärlssjukdom. I en annan studie med mer än 40 000 deltagare från Spanien. Var intaget av 10 gram olivolja associerad med 7 procent lägre risk för hjärt och kärlsjukdom.

Olivolja är en stapelkomponent i vissa recept, men dess varierade och diverse användningsområden slutar inte bara här. Det har också många medicinska och hälsorelaterade fördelar. Oljan är berikad med enkelomättade fettsyror och orsakar därmed en nedgång i dålig kolesterolnivå.

I synnerhet innehåller den över 30 olika typer av fenolföreningar. Som är kraftfulla antioxidanter som hjälper till att skydda kroppen mot fria radikaler. Fria radikaler är molekyler som orsakar cellskador och bidrar till sjukdom och åldringsprocessen.

Olivolja kan skydda mot stroke

Stroke är den näst största mördaren efter hjärtsjukdom. Det är nära kopplat till hjärtsjukdomar och delar många av samma riskfaktorer, som högt kolesterol och högt blodtryck.

En stor analys visade att inklusive olivolja i din dagliga kost kan minska risken för typ 2-diabetes med 13%. I jämförelse med en diet med låg fetthalt visade sig också en diet med olivolja att hjälpa till. Med att normalisera blodsocker nivåerna hos personer som redan hade typ 2-diabetes.

Dessa resultat

Oliver och olivoljaÄr meningsfulla eftersom människor som använder olivolja sannolikt kommer att ersätta andra mindre hälsosamma fetter i deras kost. Kombinera detta med det höga antioxidanten och enomättat fettinnehåll i Extra Virgin Olive Oil. Och det är tydligt varför det verkar ha en gynnsam inverkan på kardiovaskulär hälsa.

Dessutom, om du regelbundet använder en olja, måste du överväga de kända hälsoeffekterna av dess primära fetter. Mättat fett som i kokosnötsolja har inga kända fördelar. Medan monoättat fett som finns i olivolja tycks dra fördel av hjärthälsan på lång sikt.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *